tisdag 15 april 2008

As good as it gets

I dag har jag förberett för gräsets ankomst - vilket ska ske under välorganiserade former på fredag. Jag trodde nog att köpa färdigrullat gräs var som att köpa smördeg på rulle ungefär. Bara att rulla ut (och bakplåtspappret får man med) lägga på fyllning och sen knåpa ihop efter bästa förmåga. Med gräset är det inte så. Förarbetet är VIKTIGT står det på alla webbplatser jag läst (och det är nog nästan alla man hittar i om man googlar "rulla ut gräs"). Ett tips för att platta till marken var att ta en pall, lägga stenar på och dra den efter sig i ett rep. Det lät enkelt och smidigt tyckte jag. Men jag hade ingen pall. Det fick bli ett litet bord som jag hittade vid en container på jobbet. Bordet vägde ca 10 kg och sen en stenplatta på det som väger lika mycket. Och sen ett lila hopprep som är det enda rep jag äger. Det gick inte så bra. Dessutom var det en av de andra lottägarna som glodde så mycket så jag kände mig mest som en cirkushäst istället för en arbetshäst. Jag gav upp efter 30 cm. Det får bli bra nu. Just det, sen är det vattenfrågan. Tre petflaskor och en mjölkdunk täcker halva ytan med vatten. Det är nämligen väldigt viktigt att man vattnar mycket annars dör gräset. Vattnet vid lotten sätts på den 1 maj. Man kan säga att jag har felplanerat lite.

Nåväl, this is as good as it gets.

Inga kommentarer: